Gedrag in uitvoering. Over executieve functies bij kinderen en pubers

Diana Smidts & Mariëtte Huizinga | Nieuwezijds
ADHD

Executieve functies zijn denkprocessen in de hersenen die ervoor zorgen dat we ons gedrag in goede banen kunnen leiden. Bij kinderen zijn ze nodig voor alledaagse activiteiten, van het aankleden tot het plannen van huiswerk.

Bij iedereen loopt de ontwikkeling van de executieve functies in een ander tempo en op een andere manier. Tegelijkertijd hebben we allemaal weleens last van zwakke executieve functies, bijvoorbeeld in periodes van stress, drukte en onzekerheid, of door slaapgebrek. Gedrag in uitvoering richt zich op het ondersteunen en trainen van executieve functies bij kinderen en jongeren in het dagelijks leven, thuis en op school.

Deze tweede, geheel geactualiseerde editie van dit succesvolle boek bevat herkenbare voorbeelden uit het dagelijks leven van kinderen tussen de 3 en 17 jaar, maar ook inzichten en praktische tips voor ouders, leerkrachten en jongeren voor het versterken van executieve functies.

Over de vorige editie:
‘Het boek geeft een helder overzicht van de stand van zaken in de wetenschap en biedt tegelijkertijd concrete handvatten voor docenten en ouders.’ – Eveline Crone

‘Sprekende voorbeelden … een basisboek over executieve functies dat in heldere taal alle ins & outs op dit gebied bespreekt.’ – Balans Magazine

In de media

‘een sterke aanrader (…) voor iedereen (ouders, leerkrachten, opvoeders, hulpverleners en studenten) die geïnteresseerd is in de executieve functies bij kinderen en jongeren.’ – Tijdschrift voor Psychiatrie

Lees het interview met Diana Smidts over executieve functies in Balans Magazine.

‘…heel toegankelijk en herkenbaar. (…) Het spreekt een breed publiek aan. (…) Het boek is een aanrader voor iedereen die meer inzicht wil krijgen in executieve functies. De opbouw is overzichtelijk en het boek brengt begrip voor het standpunt van het kind, de jongere en de ouders. Door de waaier aan tips, krijg je heel wat nieuwe ideeën om de zwakke executieve functies te ondersteunen.’ – Sociaal.Net

‘…een succesvol basisboek over executieve functies bij kinderen en pubers, waarin alle ins & outs op dat vlak worden besproken. Ook geven de auteurs een helder overzicht van de stand van zaken in onderzoek en bieden zij tegelijkertijd concrete handvatten voor docenten en ouders ter verbetering van de executieve functies van kinderen. In de tweede, geactualiseerde editie staat ook een aantal herkenbare voorbeelden uit het dagelijks leven van kinderen tussen de 3 en 17 jaar. Wat meteen opvalt is de heldere uitleg en structuur.’ – GZ-psychologie.

‘een vlot leesbaar en vooral toegankelijk boek. (…) een aanrader (…) voor leerkrachten en ouders die minder vertrouwd zijn met het onderwerp. Ze hebben ook meteen een boodschap aan de vele tips. Voor professionelen kan het een naslagwerk zijn om ideeën op te doen over handelingsgerichte adviezen.’ – Caleidoscoop 

‘De kracht van dit boek is dat het per executieve functie een goede beschrijving geeft, aangevuld met wetenschappelijk onderzoek en dat elk hoofdstuk wordt afgesloten met veel praktische tips voor zowel op school als in de klas. Dat maakt dit boek een waardevol boek. Een tweede editie is het zeker waard!’ – Choochem

‘Een zeer rijke en waardevolle uitgave. (…) Er zijn maar weinig boeken op dit gebied die zo goed en gedegen zijn als dit.’ – NBD/Biblion

DIANA SMIDTS

Diana Smidts is GZ-psycholoog/neuropsycholoog en Orthopedagoog-Generalist. Zij is oprichter van De KinderPsy praktijk. Zie www.kinderpsy.nl.